fredag 18 februari 2011

Det ser jag ljust på!

Jag har köpt en ljusstake. Första gången jag såg en sån var hos min svärmor. Hon har så himla mycket härliga saker! Som dalahästar och dalatuppar, miniatyrsaker, fina burkar, snygga 70tals prylar mm. Hon berättade för mig att den här ljusstaken kallas Sverigeljusstaken. Den är i smide, men vart den är tillverkad vet jag inte. Skulle kunna tänka mig att det är nån hemslöjdspryl ifrån Dalarna eller nåt. Den känns lite åt det hållet. Men, det som är så speciellt med den, det är att man byter färg på den vid de olika årstiderna! På jul så byter man till röda gubbar och röda äpplen osv.

Det ska alltså finnas 4 stycken färger/årstider att välja bland, jag har bara den här sommarfärgen och julfärgen. Det räcker för mig, jag kanske inte vill ha den framme året runt ändå. Svärmor har den som jag tror är höst, som är orange. Den kan jag vara utan om jag ska vara helt ärlig. Men visst är den härlig?

UPPDATERAT:
Efter en kommentar från Helena vet jag nu att ljusstaken är en Toarpskrona! Hela historien om den finns på Kinnox. Där kan man också beställa band, gubbar, ullsaxar, kransar och annat, i regnbågens alla färger. Strålande! Jag skulle gärna ha en uppsättning i grönt. Tusentusen tack till Helena! Klicka på hennes namn och kolla in hennes fina blogg!


Nästa sak är ett loppisfynd som jag pysslat lite med! Köpte en lampa med ful skärm, och klädde den med såna klassiska plastremsor. Blå, ljusgul och ljusrosa. Den blev schysst! Gör sig inte riktigt bra på bild dock.

2 kommentarer:

Helena sa...

Hej! Det är en Toarpskrona som du köpt! Kolla här om du vill läsa mer om den: http://www.kinnox.se/
Din lampa med plastband blev urfin!
Kram Helena

Martina sa...

När min syster tog över en liten hobbybutik köpte hon upp ett gammalt lager med massa härliga grejer, bland annat en hel uppsättning Toarpskronor. Plus en massa "klädslar" till dem. Dessa säljer som smör :) Dock har jag hört att det ska vara svårare att få tag i ljus i rätt storlek!