lördag 2 april 2011

Stella Polaris

Min far har alltid slöjdat, så askar och burkar i trä känns som en del av min uppväxt. Burken som står i mitten fick jag av min pappa för något år sedan. Jag blev så glad, det är nog den finaste present jag fått. Den pyttelilla asken fick vår dotter Stella när hon föddes, av min farbror som också är en riktigt duktig slöjdare. På den hade han skrivit Stella Polaris (polstjärnan). Helt fantastisk tycker jag att den är! Att den sen var orsaken till att hela vårt hus kunde brunnit upp en kväll förra sommaren är en annan historia...

Loppisfyndet bland burkarna är den till vänster, den högsta. Gav 5 ynka kronor för en helt fantastiskt fin pryl som någon verkligen lagt ner sitt hjärta i. Värt tyckte jag.




Helt oanvända skor. Snygga och väldigt bekväma, det är sådana gamla arbetsskor. När jag kom hem tyckte jag inte att jag passade i dom så värst, funderade om man skulle sälja vidare. Men hur gör man det? Tradera? Kanske inte ger det man gav ens en gång.


Hittade också en mindre mattallrik till ongen. Rörstrands "Småstad". Jättefint motiv tycker jag, skulle gärna ha fler delar. Hittar tyvärr ingen info om den. Hur gammal kan den va? 10 år? Skulle vara roligt att veta vilka fler delar det finns. Har sett annonser om djuptallrikar. Någon som vet?

2 kommentarer:

Lybtar sa...

Åh vad sugen jag blevpå att forska vidare i din tallrik. Jag själv älskar ju Rörstrand barnserviser.

Jag återkommer om jag hittar något.

Nadja sa...

Fantastisk tallrik! Annat än Tummenserviser som säljs överallt idag.