torsdag 31 december 2009

Läge för bastu

st2009 slutade med ett riktigt fint loppisbesök. Först ut, en gul plastkorg som ska få vara med på picknick i sommar! 45:-


En skål eller ugnsform från norska Egersund. 18:- med några små fläckar i botten.


5 assietter för 60:- , Tellus från Gefle.


Och slutligen, dagens stora fynd! En mugg från Arabia för 5 kronor! En liten flisa i bottenkanten, men inte tusan bryr sig morgonkaffet om det. Den är så fin! Har surfat runt i timmar nu och fått reda på detta:
Design av Gunvor Olin-Grönqvist. De 3 motiv jag hittat bilder på benäms som Kvinna, Barn och Familj. Den vi hittade var med motivet Familj. Serien heter Löyly, som (såklart) betyder sauna, bastu. På motivet sitter familjen på en bänk och bastar, och bredvid vattenhinken sitter katten.

6 kommentarer:

Missofie sa...

koppen är nog årets fynd !! :)

Anonym sa...

Vilken söt mugg, du gjorde en fin fynd! "Löyly" betyder egentligen ångan som uppstår när man kastar vatten på de heta bastustenarna, bastu är sauna på finska.

Randiga Tråden sa...

Plast korgen är helt underbar.

Malin E sa...

Hej! Har några gamla Arabia-kärl som jag ska försöka sälja så jag googlade mig runt och hittade det här gamla inlägget. Den där koppen är designad av min pappas gudmor och vi har fyra stycken i samma serie på stugan. Jag tror min pappa betalade 40 € för den senaste, dvs ca 400 kr! Så det där var verkligen ett fynd :)

Stellas mamma sa...

Men Malin, vad roligt att höra!! Helt otroligt! Jag är fortfarande helt förälskad i koppen, men jag har inte stött på någon mer. Tusen tack för att du lämnade den kommentaren, det var verkligen roligt att höra lite mer om koppen. Ha det gott!

Anonym sa...

Vad är muggen värd?